‘Apeldoornse vierdaagse, precies wat ik zoek’

Een vrouw komt vastberaden naar onze stand toelopen. “De Apeldoornse Vierdaagse, precies wat ik zoek. Ik neem een flyer van jullie mee.” Terwijl ze met de folder in haar hand wil weglopen zeg ik: “Fijn dat u bij ons komt wandelen, mevrouw. “ Ik zie haar gezicht betrekken. “Wandelen”, stamelt ze. “Dat wil ik niet. Ik wil fietsen!” En met iets van afkeer legt ze de flyer terug op de stand, waarmee de Stichting Internationale Vierdaagse Apeldoorn zich begin februari presenteerde op de tweede Kampeer-, Fiets- en Wandelbeurs in de TT Hall in Assen.

Fiets- en Wandelbeurs
Twee weekeinden achtereen was ik namens de Apeldoornse Vierdaagse present op een beurs. Na die in Assen (met een kleine 6.000 bezoekers) was het vele malen drukker op de Fiets- en Wandelbeurs in de Utrechtse Jaarbeurs. Ook hier kon ik vele gesprekken voeren met potentiële deelnemers, die overigens niet alleen op het wandelevenement worden gewezen, maar ook op het vele moois dat ze tijdens hun wandeling over de Veluwe kunnen ontdekken. Het is natuurlijk altijd afwachten wat het resultaat (qua aantal deelnemers) zal zijn van de aanwezigheid op beurzen, maar bemoedigende gegevens zijn er wel. Vorig jaar waren we present op de Vlaamse Wandeldag in Mechelen (B) en dit jaar valt het aantal Belgen onder de aanmeldingen voor de Vierdaagse op.

Marketing
Hoewel de parkoersen op het moment ook de nodige aandacht vragen (zo leerden we omgaan met gps-apparatuur om daar gemak van te hebben bij het uitzetten en controleren van de routes), ligt deze winter toch de nadruk op de pr en marketing. Veel tijd is gestoken in het samenstellen van een presentatiegids. Daarin leggen we uit wie we zijn,  wat we willen en wat we voor (recreatie)bedrijven in en rond Apeldoorn kunnen betekenen (en zij voor ons). Het gaat per slot van rekening om een evenement dat voor enkele duizenden overnachtingen op de Veluwe zorgt.

Naamsbekendheid vergroten
Twee jaar geleden begonnen we als organiserende stichting op nul, waarbij alle inspanningen er op waren gericht binnen een half jaar een goede Vierdaagse te verzorgen. Toen dat was gelukt kregen we tijd om een steviger organisatie op te zetten: meer en beter materiaal voor de vrijwilligers, (veel) meer aandacht voor de pr, werken aan contacten met instanties, bedrijfsleven en landgoedeigenaren. Het deelnemen aan beurzen is een van de mogelijkheden die we aangrijpen om meer naamsbekendheid en daardoor – hopelijk – meer deelnemers te krijgen. Al is voor de beursbezoekers soms niet alles even duidelijk. ”Cantharel Internationale 4daagse’, leest iemand onze naam. Om er gelijk de vraag aan te verbinden of er in juli op de Veluwe wel genoeg cantharellen groeien om ze vier dagen lang te kunnen plukken…

De 64e Cantharel Internationale 4Daagse Apeldoorn is van 11 tot en met 14 juli a.s. De afstanden: 12, 20, 30, 40 of 50 km per dag. Er kan ook 1, 2 of 3 dagen worden deelgenomen. Inschrijven kan via www.4daagseapeldoorn.nl/inschrijven-2017.

Reacties

Goed verhaal?

Volg Jan Vukkink

Lees unieke verhalen, boek exclusieve excursies en deel je ervaringen op Het beste van de Veluwe

Blijf op de hoogte van de laatste gebeurtenissen op de Veluwe

Volg ons via Facebook en Instagram

Blijf op de hoogte van de laatste gebeurtenissen op de Veluwe

Volg ons via Facebook en Instagram