Gastblijheid, daar draait het bij De Lunterse Boer vooral om

Toen we hier zes jaar geleden kwamen wonen, zeiden vrienden in de Randstad: “Lunteren? Zijn we nog nooit geweest. Maar De Lunterse Boer kennen we wel!” Tot onze verrassing - nou ja, verrassing - hebben we die opmerking sindsdien vaker gehoord. Eén ding is zeker: wie bij De Lunterse Boer ooit één voet over de drempel heeft gezet, komt er terug. Nergens in de regio voel je je zo thuis als hier.

Eerste kennismaking
Onze eerste kennismaking was aan het begin van de winter. We waren op zoek naar een woning. Het had ’s nachts gesneeuwd en de wereld zag er vreedzaam uit. Sprookjesachtig dus. In de Dorpsstraat vroegen we een voorbijganger waar je gezellig kon lunchen. Dan moet je bij De Lunterse Boer zijn, was zijn tip. Dat hebben we gedaan en het klikte meteen.

Tevreden gasten
Hoe beschrijf je een idyllisch plekje dat aan alle kanten wordt omgeven door een overvloed aan bijna elke denkbare boom en waar de inwendige mens zo plezierig aan zijn trekken komt? Ina Roggeveen-Floor, eigenaar van het hotel-restaurant, pakt haar mobieltje en laat me een recent appje lezen van een Amerikaanse gast uit Chicago: ‘One of the most enjoyable restaurants I’ve ever encountered is nestled in a forest adjacent to a small Dutch village, Lunteren’. “Elke keer als ik aan dat berichtje denk, word ik weer blij”, zegt ze met een brede lach. “Het sluit geweldig aan op het gevoel van gastblijheid dat wij bezoekers graag willen meegeven. Behalve laagdrempelig en flexibel zijn we ook gastvrij, dat weten we van onszelf, maar die blijheid komt niet vanzelf. Daar moet je hard voor werken.”

Fijn in ieder seizoen
De voor het restaurant fijnste tijd van het jaar? Ina heeft geen voorkeur. Natuurlijk, het buitenterras in de zomer dat bij de bezoeker mediterrane gedachten losmaakt. Heerlijk om er te lunchen of zomaar met een drankje een poosje te vertoeven. In de herfst zetten mensen er hun auto neer, gaan een stukje wandelen in het Luntersche Buurtbosch en komen dan terug voor een kop warme chocolademelk. En in de winter is de open haard een geweldige trekpleister, vooral rond Kerst en Oud en Nieuw. Vuur is gezelligheid, weet Ina. Familiediners of een etentje om iets te vieren, een bruiloft bijvoorbeeld, worden met grote regelmaat bij De Lunterse Boer gehouden. “Sommige bezoekers kwamen hier al met hun opa en oma, en nu zijn ze er weer. Dat is zo leuk.”

‘Culinair onthaasten’
‘Culinair onthaasten bij De Lunterse Boer’ was in september de kop boven een recensie in de Barneveldse Krant van chef-kok Huub Oudshoorn. Hoe kwamen die lovende woorden binnen aan de Boslaan? Ina: “Ik lees eigenlijk nooit recensies, maar deze heb ik gezien. En ja, ik ben natuurlijk reuze trots op wat Huub Oudshoorn over ons heeft geschreven. Ik ben vooral trots op de teamprestatie. Wij doen hier alles met z’n allen. Ieder van ons kent zijn eigen verantwoordelijkheid, maar sámen zetten wij De Lunterse Boer op de kaart. En dan is het fantastisch te horen dat je het een gast zo naar de zin hebt gemaakt. Weer die klantblijheid, hè!”

Voor iedereen
Hoezeer De Lunterse Boer zich ook onderscheidt van de concurrentie, net als elk ander restaurant hebben ze ‘de specialiteit van het huis’. “Dat is de entrecote van Huub, wat dacht je”, weet Ina onmiddellijk. “Maar er zijn ook heel wat vaste gasten die omrijden voor onze uitsmijter, hoor. En dat is weer eens wat anders dan een diner. Wij zijn er voor elke beurs.”
Bezoekers komen uit het hele land naar De Lunterse Boer. Ook uit België. “Vlaanderen heeft ons gevonden”, zegt Ina. “De Vlamingen zoeken op internet naar Veluwe, natuur, wandelen, restaurant, en komen dan heel snel bij ons terecht. Daar prijzen wij ons heel erg gelukkig mee. Internet en mond-tot-mond reclame, daar moeten we het van hebben. De combinatie hotel en keuken is doorslaggevend, Vlamingen zijn nu eenmaal gevoelig voor kwaliteit.”

Bijzondere service
Weinig restaurants in de regio kunnen bogen op de bijzondere service die De Lunterse Boer verleent: het met de eigen shuttlebus ophalen en weer thuisbrengen van restaurantgasten. “Wij gaan verder dan iemand een bord met eten voor zijn neus zetten. Mensen die bij ons komen willen verwend worden, dus moet je iets extra’s voor ze doen. Een dame uit België zei laatst: ‘De accu van mijn fiets is stuk.’ Gaat iemand van ons in het dorp meteen een nieuwe accu halen. De vrouw, verrukt: ‘Wat geweldig van jullie’. Kijk, dát is nou service. En dat maakt Lunteren zo leuk. Want die gastvrijheid is een typisch kenmerk van ons hele dorp.”

 

 

Reacties

Goed verhaal?

Volg Johan de Lange

Lees unieke verhalen, boek exclusieve excursies en deel je ervaringen op Het beste van de Veluwe

Blijf op de hoogte van de laatste gebeurtenissen op de Veluwe

Volg ons via Facebook en Instagram

Blijf op de hoogte van de laatste gebeurtenissen op de Veluwe

Volg ons via Facebook en Instagram